Metodologia Waldorf

30 oct., 2018

Metodologia Waldorf

De ben segur que heu sentit parlar de la metodologia Waldorf però potser no teniu gaire clar com funciona en el seu dia a dia. En aquest post trobareu separat en seccions quin sistema utilitza.

Així, doncs, el dia a dia del grup de joc Waldorf s’estructura tenint en compte:

EL RITME

La jornada en el grup de joc Waldorf s’organitza seguint el principi del ritme tan important en aquesta pedagogia. Cada dia es repeteix la mateixa seqüència d’activitats, alternant els principis naturals d’expansió i contracció, això proporciona al nen una sensació d’ordre i confiança, imprescindible per a un creixement sà, ajudant-lo a més a ubicar-se en el temps.
Cada dia de la setmana té el seu caràcter específic: el dia d’amassar el pa, el dia de pintar amb aquarel•les, el dia que mengem mill, el dia de treball a l’hort… Cada estació i època de l’any té la seva qualitat específica que es viuen amb la preparació de les festes estacionals: la festa de la collita, del fanal, Nadal …

EL JOC LLIURE

És l’activitat més important que ha de fer el nen a l’escola. A través del joc el nen comprèn la natura i el seu entorn cultural de forma imitativa, aprèn a dominar el seu moviment corporal, el seu equilibri, desenvolupa els seus sentits, la creativitat, la imaginació, les relacions humanes i tot això serà una gran base per al desenvolupament de la seva capacitat intel•lectual. Per al nen jugar és molt seriós, és la seva feina.

LES JOGUINES I ELS MATERIALS

La joguina Waldorf no és una joguina qualsevol, són joguines senzilles que permeten desplegar en el nen una gran activitat interior. A més, perquè el nen desenvolupi els sentits bàsics de forma sana, oferim joguines i materials de treball de qualitat, fets amb materials naturals. L’elaboració de les joguines és artesanal, són fetes pels pares o els mestres i es construeixen, majoritàriament, en presència dels nens perquè aprenguin a valorar-los i cuidar-los. Exemple d’això són: nines de drap, animalets de llana, cotxes de fusta…Per les activitats artístiques i manualitats utilitzem materials no tòxics de cera d’abella, pigments naturals d’origen mineral, teixits de cotó, sedes, llanes, fustes i elements de la natura.

L’ESMORZAR

Durant el temps del joc lliure dins de l’aula la mestra aprofita per preparar l’esmorzar. Mentre aquest es prepara el sentit de l’olfacte es treballa a l’aula. S’ofereixen aliments d’origen ecològic, integrals o semiintegrals, que tots compartiran junts a la taula. Ajudar a parar i a recollir la taula és una part important d’aquesta activitat.

LES ACTIVITATS ARTÍSTIQUES

Cada dia de la setmana fem una activitat artística diferent (pintura amb ceres, pintura amb aquarel•la, modelatge amb cera d’abelles, teler …) tot el que es fa amb els nens a la jornada escolar es duu a terme d’una forma artística, permet el desenvolupament de la sensibilitat i el desenvolupament dels sentits.

LES ACTIVITATS MANUALS

A través de la imitació el nen s’uneix a les activitats manuals que tenen a veure amb la preparació de les festes: fanalets a la tardor, adorns per l’arbre al Nadal, pintar ous a pasqua, fer papallones a la primavera… Totes les activitats que es fan tenen un sentit i una utilitat.

CANÇONS, ROTLLANES, RIMES I JOCS DE DITS

La música popular, música en ambient de cinquena, rimes i jocs nutriran l’ànima del nen. També l’ajudaran a prendre consciència del seu cos, desenvolupant a més el sentit del ritme i el seu sentit musical. Cada festa estacional porta amb ella mateixa rimes i cançons específiques que preparen al nen interiorment per a la celebració. Mitjançant aquestes activitats i les manualitats el nen es connecta amb el que passa a l’exterior i se situa en el temps.

EL JOC EXTERIOR

El jardí és per als nens un lloc maravellós per jugar i un “univers” per descobrir. El gronxador, la gespa, el sorral, arbres per enfilar-se i amagar-se, taules per construir i fer equilibris, bestioletes, ocells, pluja… és el lloc on poden tenir contacte directe amb els elements de la natura terra, aire, aigua, foc, a més del lloc on poden desenvolupar al màxim les seves destreses motores.

EL CONTE

Per acabar la jornada just abans del moment expansiu de la sortida, es reuneixen per escoltar un conte. Depenent de les edats del grup es narren contes de fades tradicionals o contes populars relacionats amb l’època de l’any que s’està vivint. El mateix conte es repeteix durant diversos dies i, a vegades, es representa en forma de teatret de titelles que la mestra ha elaborat prèviament en la seva presència. A través de la narració el nen aprèn a escoltar, enriqueix el seu llenguatge i deixa volar la seva imaginació.

LA FAMÍLIA

Els pares tenen un paper fonamental en el dia a dia d’una iniciativa o escola Waldorf. L’educació dels nens es dóna amb una mútua col•laboració entre les famílies i el mestre. El repartiment de les tasques de manteniment, l’organització de festes o un altre tipus de tasques, la col•laboració i recolzament mutu entre les famílies és primordial. Eduquem amb l’exemple i són pares i mestres els que l’han de donar amb la convivència, treball i amor pel que fan.

Text facilitat per Iniciativa Waldorf Anoia

Our Reader Score
[Total: 1 Average: 5]

admin

Leave a Reply

*


Aneu a la barra d'eines